[tåg]

Tåg är kanske det perfekta fortskaffningsmedlet förutom den lilla pikanta detaljen att det är kollektivtrafik; vilket medför andra medresenärer.

Alla dessa (ofta semesterpappor eller gubbar) som inte kan förstå att det finns folk som stiger av tåget utan stormar in så fort dörrarna öppnas. Jag lovar en morgon till när jag kliver av och jag måste krocka med ett kukhuvud som tror att han inte ska hinna med och jag drar armbågen över näsan på honom. Fan, det är ju inga ungdomar precis utan vuxna människor som inte kan föra sig i kollektiva miljöer. Snart ställer jag mig till slagordet som NSF har klottrat på tågstationens betonggolv: Svenskar vakna! (på lite andra premisser förstås)

Nej, jag är inte färdig. Den andra halvan av befolkningen kan vara minst lika stöttande. Offentlig amning må vara den naturligaste saken i världen. Men när jag sitter och läser en bok på väg hem vill jag inte se ett litet russin som slaskar på en för längesedan uttorkad tutte. Jag förordar barnfria vagnar så att jag sliper allt från skrik, spring och spyor.

Och därmed har jag spytt ut min galla.

Inga kommentarer: