[arbetarklass]

Lars Ohly spelade aldrig med Nacka Skoglund
- eller sex skäl till att jag aldrig kommer att skriva en arbetarklass roman

Jag använder hyresrättslägenhet som ett värdeord för trashighet. Ja, jag bor i bostadsrätt och Ja, jag har inte betalt den själv.

Jag har aldrig arbetat på ett jobb som skulle kunna klassificeras som fysiskt ansträngande, inte ens i lumpen då jag mest satt och stirrade på en datorskärm.

Jag har aldrig varit pank.

Jag läser hellre om gamla kungars krigståg än om den lille manens vedermödor.

Jag röstade borgligt både i det sista riksdags-, kommunal- samt kyrkovalet.

Jag tycker gamla pengar(eller stamtavlor) är bland det sexigaste som finns. Jag kan säga att jag är monarkist och kommer aldrig stå på några barrikader (även om jag är revolutionsromantiker) .

Med detta lilla manifest ville jag bara konstatera att jag är en usel medmänniska och aldrig kommer kunna skriva en arbetarklass roman .

Inga kommentarer: