[etttusenen]

Min av misstag förtidiga namnsdagspresent från farsan 1001 Album du måste höra innan du dör var kanske inte världens bästa present. För i valet mellan kurslitteratur och denna bok kan ni ju gissa vad som får företrädde, de sista dagarna har det blivit min lite av min coffee table bibel. Jo visst är det lite tråkigt av mig att sitta och frenetiskt bläddra i några stagnerade musikjournalisters samlade alster och visst är utbudet väldigt tillrättalagt men oj vad skoj det är. Köp- och lyssningsmannin bara stiger varje gång jag hittar en skiva jag inte hört. Lika fånigt ler jag varje gång en skiva jag själv äger dyker upp, samtidigt som det är lite ångest framkallande att de flesta av minna favorit finns med. Visserligen har jag börjat lägga av med att tycka att de band som har under 100 000 scrobblingar på lastfm är de bästa, men lite originell vill man ju vara. Det största irritationsmomentet är försvenskningen av boken där man på sina ställen tryckt in ett gäng svenska titlar. Jag undrar förstås vilka skivor man spolat för att trycka in de svenska albumen. Den stora följdfrågan är ju om The Knifes - Silent Shout hade varit med eller inte. Det känns faktiskt som en så relevant frågeställning att den är värd att kolla upp. Amerika import nästa

Inga kommentarer: